Festiwal Nauki 25.04.2016

FESTIWAL NAUKI

 

         W dniu 26.04.2017r. odbył się w naszej szkole Festiwal Nauki, połączony z obchodami Dnia Ziemi.

         Uczniowie klasy III gimnazjum przygotowali stanowiska naukowe, na których prezentowali eksperymenty dla młodszych kolegów. Uczniowie klas I - VI sp oraz I - II gim samodzielnie przeprowadzali różne doświadczenia, pod opieką p. Marzeny Gładysz i p. Emilii Mikulskiej Wielgosz.

Przygotowane zostało dwanaście stanowisk:

  1. Mieszaniny. Sposoby rozdzielania mieszanin.
  2. Zabawy z mlekiem i barwnikami.
  3. Pływanie ciał.
  4. Szkło laboratoryjne.
  5. Prąd elektryczny.
  6. Obwody elektryczne.
  7. Zabawy z magnesami.
  8. Soczewki i zwierciadła.
  9. Energia odnawialna.
  10.  Elektryzowanie ciał.
  11.  Jak to działa?
  12.  Wystawa prac uczniów.

Na stanowisku pierwszym - " Mieszaniny. Sposoby rozdzielania mieszanin" uczniowie dowiedzieli się co to jest mieszanina, jakie są rodzaje mieszanin oraz poznali sposoby ich rozdzielania. Badali rozpuszczalność różnych substancji w wodzie, np. piasku, mąki, oleju, octu, siarczanu (VI)miedzi (II) oraz manganianu (VII) potasu. Tworzyli mieszaniny jednorodne
i niejednorodne. Rozdzielali mieszaniny niejednorodne za pomocą sączenia. Uczyli się przeprowadzać chromatografię.

         Na stanowisku drugim - "Zabawy z mlekiem i barwnikami" uczniowie bawili się barwnikami wlewanymi do mleka. Obserwowali zachowanie się barwników spożywczych w mleku i tworzyli z nich przepiękne kolorowe pejzaże.

Trzecie stanowisko było bardzo atrakcyjne dla uczniów, gdyż sprawdzali oni warunki pływania ciał. Badali, kiedy ciało pływa, kiedy tonie, a kiedy pływa pod powierzchnią całkowicie zanurzone. Poznali działanie łodzi podwodnej oraz  zachowanie się nurka kartezjańskiego w wodzie. Wszyscy uczniowie bardzo chętnie szukali skarbu ukrytego na dnie zbiornika wodnego.

Kolejne stanowisko „Szkło laboratoryjne” stanowiła wystawa szkła stosowanego do doświadczeń w chemii. Uczniowie zapoznali się z różnymi elementami wyposażenia pracowni, ich zastosowaniem, a także uczyli się posługiwania wybranymi elementami, np. używali pipety, wkraplacza, palnika spirytusowego.

 Na stanowisku piątym „Obwody elektryczne” uczniowie dowiedzieli się ile prądu zużywają rożne urządzenia domowe oraz jak oszczędzać prąd elektryczny. Budowali samodzielnie obwody elektryczne z przygotowanych elementow: przewodów, źródeł prądu oraz odbiorników. Sprawdzali jakie materiały przewodzą prąd elektryczny, mając do dyspozycji grafit, kredę, śruba, gwoździe, patyczki do szaszłyków. Mierzyli napięcie wytwarzane przez różne baterie.

Stanowisko szóste „Obwody elektryczne”  stanowiło wystawę prac własnych uczniów  klasy III gim  wykonanych w ramach projektu "Budujemy obwody elektryczne". Uczestnicy Festiwalu mogli zapoznać się z budową takich obwodów, ich zastosowaniem oraz sprawdzić jak działają.

         Na kolejnym stanowisku „Zabawy z magnesami” uczniowie obserwowali zachowanie się lewitujących magnesów na podstawce. Badali zachowanie się opiłków żelaza zatopionych w płytce z gliceryną względem magnesu, sprawdzali które przedmioty są przyciągane przez magnesy, a także sprawdzali zachowanie się igły magnetycznej. Dowiedzieli się co to jest kompas, zapoznali się ze znaczeniem pola magnetycznego Ziemi.

Na stanowisku ósmym "Soczewki i zwierciadła" uczniowie dowiedzieli się co to jest światło i jakie znaczenie ma ono na wzrost organizmów. Badali powstawanie obrazów w soczewkach skupiających i rozpraszających oraz
w zwierciadłach wklęsłych i wypukłych. Oglądali świat przez okulary dyfrakcyjne, trójwymiarowe oraz okulary jednobarwne: czerwone i niebieskie. Obserwowali zaskakujący obraz Julius Verne’a namalowany w zwierciadle.

Na stanowisku dziewiątym "Energia odnawialna" uczniowie dowiedzieli się co to jest energia odnawialna i jakie jest jej znaczenie dla środowisko. Budowali elektrownię wiatrową. Badali za pomocą miernika uniwersalnego napięcie wytwarzane przez panel słoneczny i wpływ nasłonecznienia na ilość wytworzonego w nim napięcia. Sprawdzali moc różnych żarówek. Magazynowali energię w kondensatorze oraz badali natężenie światła emitowanego przez różne żarówki.

Na kolejnym stanowisku „Elektryzowanie ciał” uczniowie zapoznali się
z działaniem maszyny elektrostatycznej, obserwowali zachowanie się kulki aluminiowej w pobliżu tej maszyny. Elektryzowali ciała przez pocieranie pałeczką szklaną i ebonitową. Z dużą ochotą elektryzowali balony przez pocieranie o włosy i sprawdzali zachowanie się skrawków papieru względem ciał naelektryzowanych np. linijki.

     Na kolejnym stanowisku „Jak to działa?” uczniowie sprawdzali działanie robota, zbudowanego przez ucznia klasy III gim. Robot poruszał się, co wywołało ogromny zachwyt wśród uczestników Festiwalu. Dodatkowo dzieci sprawdzały zachowanie się najprostszego silnika zasilanego prądem stałym, mogły samodzielnie go uruchomić i poznać jego zastosowania.

Na ostatnim stanowisku została zaprezentowana „Wystawa prac uczniów”. Były tam peryskopy wykonane w ramach projektu „Widok z głębin”. Uczniowie zapoznali się z budową peryskopu i sprawdzali jakie obrazy można uzyskać za jego pomocą. Poznali jego zastosowanie i bardzo chętnie przyglądali się innym uczniom za pomocą tych urządzeń.

         Festiwal Nauki miał na celu pokazanie uczniom jak fajnie można spędzać czas na eksperymentowaniu. Uczniowie klas młodszych świetnie się bawili. Wykazali się niesamowitą wiedzą i ogromnym zaangażowaniem
w przeprowadzane doświadczenia. Uczniowie klasy III gimnazjum stali się niesamowitymi nauczycielami. Wprowadzili swoich młodszych kolegów
w cudowny świat nauki.

         Cieszymy się, że taki wspaniały Festiwal Nauki odbył się w naszej szkole.

Powtórzymy go za rok. Do zobaczenia.

 

Przejdź do galerii.

NA GÓRĘ