Wycieczka do Warszawy "Centrum Kopernika" - 06.10. 2016

Wycieczka do Warszawy - 06.10.2016r.

 

Uczestnicy: 49 uczniów gimnazjum: 21 osób z klasy I, 15 osób z klasy II, 13 osób z klasy III.

Kierownik: Marzena Gładysz

Opiekunowie: p. Alina Jaskulska, p. Bożena Gazda Sączała, p. Magdalena Pokorska

 

Cele wycieczki:

  • Samodzielne eksperymentowanie uczniów w laboratoriach: biologicznym, chemicznym i fizycznym,
  • Poznanie katalizatorów, ich wpływu na reakcje chemiczne i możliwości zastosowania,
  • Poznanie własności cząsteczki wody, które wyróżniają ją spośród innych podobnych cząsteczek oraz uświadomienie jak te własności determinują wszystkie wyjątkowe cechy wody,
  • Poznanie systemów oczyszczania wody.
  • Zwiedzanie Centrum Nauki Kopernik, samodzielne eksperymentowanie na wystawach,

 

            W dniu 06.10.2016r. odbyła się wycieczka do Warszawy, w której wzięło udział 49 uczniów gimnazjum i czterech opiekunów. Uczniowie odwiedzili Centrum Nauki Kopernik    oraz obejrzeli film "Bridget Jones 3".

W Centrum Nauki Kopernik uczniowie wzięli udział w warsztatach dla grup gimnazjalnych prowadzonych w laboratoriach, gdzie pod okiem specjalistów samodzielnie przeprowadzali fascynujące eksperymenty.                                                                                     

W laboratorium biologicznym stali się członkami ekspedycji, która zagubiła się na bezludnej wyspie. Ich los zależał od znalezienia wody pitnej. Co prawda otaczały Ich las tropikalny i wody było tam pod dostatkiem, ale czy można ją było pić? Musieli sprawdzić, czy nie jest trująca bez ryzyka otrucia jednego z członków ekspedycji. Eksplorując wyspę znaleźli opuszczone laboratorium doktora Grabczana – hydrobiologa pracującego  niegdyś w dżungli. Były w nim przyrządy, niezbędne do przeprowadzenia potrzebnych badań. Musieli natychmiast przystąpić do działania. Zajęcia w laboratorium biologicznym przybrały niespotykaną formę. To nie była standardowa lekcja biologii, lecz gra. Na bezludnej wyspie przetrwał zespół, który pierwszy znalazł pitną wodę. Aby to zrobić, trzeba było rozwiązać kilka problemów badawczych. 

W czasie zajęć w laboratorium fizycznym uczniowie przekonali się czym woda wyróżnia się spośród innych substancji, co jest tego przyczyną i jak wpływa to na własności wody? Sprawdzili na czym polega anomalia objętości wody oraz dlaczego w ogóle mówi się o „anomalii”. Zbadali oddziaływanie wody z polem elektrycznym oraz sprawdzili,  czy w związku z tym woda jest dobrym przewodnikiem elektrycznym. Dowiedzieli się, jaka jest pojemność cieplna wody i co z tego wynika. Uczestnicy podzieleni na dwa zespoły przeprowadzili doświadczenia, dzięki którym poznali własności wody. Wspólna wymiana myśli, zadawanie pytań i szukanie odpowiedzi oraz połączenie wyników pracy obu grup pozwoliło zrozumieć uczniom, na czym polega niezwykłość substancji, jaką jest woda.

W laboratorium chemicznym uczniowie poznali reakcje „szybkie i wściekłe”. Mimo, że niektóre reakcje lub procesy fizykochemiczne biegną bardzo powoli, dzięki katalizatorom można je znacznie przyspieszyć. Jak to możliwe? Uczniowie sprawdzili to podczas zajęć. Zbadali jak działają katalizatory i poznali tzw. kompleks aktywny. Przetestowali wpływ różnych związków na tę samą reakcję chemiczną i sprawdzili, co ma z tym wspólnego pospolity ziemniak.

Kolejnym punktem programu było samodzielnie poznanie eksponatów prezentowanych w  Centrum Nauki Kopernik. Uczniowie świetnie się bawili  podczas eksperymentowania. Dotykali, sprawdzali, przekręcali, a czasem podskakiwali czy krzyczeli    aby uruchomić eksponaty.

Po wizycie w Centrum Nauki Kopernik uczniowie oglądali film „Bridget Jones 3”
w Cinema City w Promenadzie.

Naszą wycieczkę uważamy za bardzo udaną. Już wkrótce jedziemy na kolejną!!!

 

Przejdź do galerii.

NA GÓRĘ